معرفی
هنر تذهیب یکی از شاخه های هنر نگارگری ایرانی و اسلامی است. این هنر قدمتی چند صد ساله ۶دارد. تذهیب را می توان هنر آراستن صفحات کتاب به وسیله طرح ها و نقش های رنگارنگ، اسلیمی، ختایی بویژه با رنگ طلا نامید. تذهیب یک واژه عربی است که در مفهوم اسم مصدر به معنای زر گرفتن و زر اندود کردن( که در عام به طلا کاری یا طلا کردن تعبیر می شود). در عمل هنر تذهیب را تزئین نسخه های خطی با رنگ و طلا و نقوش ظریف گل و گیاهی یا هندسی در هم تنیده می گویند.
بیشتر نقش های به کار رفته در تذهیب اسلیمی و خطایی است. انواع گره و واگیره در این نقش ها استفاده می شود. این نقش ها کاملا انتزاعی بوده و در طول زمان به رشد و شکوفایی قابل توجهی رسیده است، اما در ابتدای کار مینوانیم از روی دست خط استادان بزرگ تقلید کنیم.
طرح های تذهیب در قرن چهارم هجری عموما بسیار ساده و بی پیرایه بوده و در قرن های پنجم و ششم طرح ها به نوعی انسجام رسیده و در قرن هشتم طرح هایی مجلل و نیرومند ایجاد شد. در قرن نهم، دهم و یازدهم طرح ها ظریف و پرمایه اجرا می شده است.در تعدادی از قرآن های باقی مانده از دوره سلجوقی، برای زمینه سازی و نقش های سر سوره ها از طلا و نقره استفاده شده است، که بیانگر استفاده از طرح های تذهیب در هنر های دینی در طول تاریخ است.
اسلیمی: اسلیمی یا اسلامی نقشی است که از گذشته های دور برای آذین بندی ظرف ها ، بافته ها و در حجاری ها به کار می رفته است و شاید در آن روزگاران نامی خاص داشته است. این نقش ظاهراً در دوره ی سلجوقی و تیموری به این نام شناخته شد.
نقش های اسلیمی عبارتند از گردش ها و پیچ و خم های مدور تکراری اغلب به قرینه و گاه بی قرینه که بیشتر یادآور پیچش ساقه یک گیاه می تواند باشد .
چنگ :حرکت هایی که گرداگرد شاخه های اسلیمی را میگیرد چنگ گویند. این زائده های چسبنده مانند قارچ هایی هستند که در اطراف شاخه های درختان و ساقه های آنها می رویند و آنها را در بر میگیرد.
ختایی: گونه ای است از اسلیمی که طرح آن ظریف و نازک است و صرفاً دارای نقوش پیچ در پیچ گل و بوته است.ختایی از جمله نقش های اساسی هنر های تزئینی ایرانی است که از ترکیب گل، غنچه و برگ پدید میآید. بعضی ها بر این عقیدهاند که این طرح را در دوره مغول از چین به ایران آورده اند.ولی بررسی سیر تکاملی کاربرد طرح گلها در دوره های مختلف از دوران هخامنشی تاکنون حاکی از آن است که این طرح در آثار این دوران بوده و به تدریج تکامل یافته است و شباهت میان نقوش ایرانی و چینی به دلیل وجود روابط فرهنگی، بازرگانی و سیاسی میان دو کشور می باشد. نقوش ختایی نقشهایی گیاهی و گل و بوته مانند هستند که با ظرافت و نازکی در لابهلای نقوش اسلیمی در حرکت هستند .عمده گل های ختایی عبارتند از گل شاه عباسی یا گل اناری ، گل پنبه ای یا برگمو ، گل پروانه ، گل پنجپر و چهارپر و… که در طبیعت نیز یافت میشوند اما به طریقی قلم هنرمند تغییراتی در فرم اصلی آنها پدید آورده است.
لوتوس: که به آن برگ ماهی نیز گفته میشود در کنار گلهای ختایی به عنوان برگ بزرگ استفاده میشود.
سر لوحه :سر لوحه تزئینی است که در بالای صفحه نخستین کتابها ترسیم می شود و در واقع می توان گفت سر لوحه دروازه ورود به نقش گل و برگ ریز و نرمی می شود.
آموزش تذهیب
بزارهای مورد نیاز :
کاغذ آهار خورده ( بهترین زمینه برای کار، کاغذ دست ساز است اما محدودیتی برای آن وجود ندارد و روی مقوا، چوب و اشیاء مختلف میتوان کار کرد)
قلم مو( در اندازه های متفاوت از ۱ تا ۴صفر)
رنگ (گواش یا آبرنگ)
پاک کن
مداد ۳/۰ (برای انتقال طرح و نقش ب روی زمینه ی کار)
ترلینگ (استفاده برای خطکشی و جدول کشی)
طلا و نقره
کالک و کاغذ پوستی
پرگار و نقاله
در ادامه توضیح کوتاهی در مورد تعدادی از ابزارها داده میشود.
قلم مو
بطور معمول قلم مو را از موی گربه و سمور می سازند. روش ساخت قلم مو یکسان است اما ساخت آن در گذشته نسبت به امروز تغییر یافته است. این قلم موها نوک تیزتر و بلندتر از قلم موهای امروزی بودند. که از نوع پردازهای آثار گذشته می توان به این تفاوت پی برد. امروزه برای ساخت قلم مو از موی سنجاب نیز استفاده می شود.
طلا و نقره
برای زیبایی طرح و نقش و هماهنگی بیشتر استفاده میشود.
روشی که امروزه بیشتر رواج دارد “طلای خام” نام دارد که در آن طلا را به وسیله ی عسل یا سریشم حل میکنند، سپس آن را شسته، پاک میکنند و روی کاغذ مورد نظر میزنند، که طلایی مات به دست میآید. البته در گذشته بعد از زدن طلا روی کاغذ، آن را مهره میزدند و براق میکردند که این شیوه (طلای پخته) نام دارد.
نقره هم برای رنگین تر كردن و متفاوت ساختن رنگهای تذهیب استفاده میشود. نقره را مانند طلا كوبیده و بعد با سریشم و یا عسل حل می كردند. با افزودن نقره به طلا، رنگهای متفاوت به دست می آید
مهره
جنس مهره از عقیق و یشم است و برای صیقلی کردن کاغذ و مهره زدن و براق کردن طلا و نقره استفاده میشود.
مهره کاربردهای متفاوت و خاص و شکلهای مختلفی دارد که عبارتند از شاخی، سوزنی، تخت، پهن و …
كاغذ
برای پیاده كردن طرح مورد نظر روی زمینه ی اصلی از کاغذ پوستی یا کالک استفاده میکنیم. به این صورت که کاغذ را از سمتی که طرح روی آن کشیده شده است روی زمینهی اصلی گذاشته و با ناخن روی طرح را کمی فشار میدهیم. به این ترتیب طرح روی زمینه چاپ میشود.
ولی در گذشته از روشی به نام (داغی) استفاده میشد. به این صورت که طرح نقش شده بر روی كاغذ را به وسیله سوزن، سوراخ میكردند. بعد، طرح سوزنی را روی كاغذ اصلی میگذاشتند و گرده ذغال روی طرح میریختند. با این کار گرده داخل روزنه ها شده و طرح روی کاغذ اصلی منتقل میشد. بعد گردههای اضافه را پاک میکردند و طرح را با قهوهای کمرنگی قلمگیری میکردند.
رنگ
در گذشته از رنگهای دست ساز استفاده میکردند اما امروزه از گواش یا آبرنگ استفاده میکنند.
رنگهایی كه در قدیم مورد استفاده قرار میگرفتند عبارتند از: لاجورد (که از سنگ آن بدست میآید)، گل اخرا، گل ماشی، زرنیخ سیاه ، سرخ و سبز، نیل، زنگار، سبز سیلو، شنگرف، سورنج و سفید.
از رنگهایی مانند آکرلیک و رنگ روغن برای تذهیب استفاه نمیشود.
شهر دانلود برای شما عزیزان فایلی در رابطه با تذهیب برای آشنایی بیشترتان در اختیارتان قرار داده است.
برای دانلود بر روی ایکون های مورد نظر کلیک فرمایید.
دانلود نقوش تذهیب: