مرمت بناهای تاریخینقشه ها

دانلود مدل سه بعدی ارسی قاجاری(پنجره سنتی)

ارُسی از عناصر معماری ایرانی وپنجره مُشـَبَّکی است که به جای گشتن بر روی پاشنه بالا می‌رود و در محفظه‌ای که روی آن قرار گرفته جای می‌گیرد و دراشکوب و کوشک ها و یا پیشان و رواق ساختمان‌های سرد سیر بسیار دیده می‌شود. نقش شبکه ارسی مانند پنجره‌ها و روزن‌های چوبی است و نمونه‌های زیبای آن در خانه‌های کهن اصفهان و شیراز و کاشان ،یزد و تبریز (و انواع جدیدترش در تهران) بسیار است.

لنگه‌های این پنجره(ارسی) به جای حرکت بر حول محور پاشنه، در درون یک چارچوب به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. ارسی غیر از چارچوب به سه قسمتِ آستانه، طبقه پایین یعنی لنگه‌های بازشونده، و قسمت بالا که مخفی‌کننده لنگه هاست تقسیم می‌شود. قسمت بالا به صورت دو جداره ساخته می‌شود تا هنگامی که لنگه‌ها بالا کشیده می‌شوند در میان جداره‌ها پنهان شده منظره نامناسبی به اتاق ندهد. ارسی‌ها معمولاً یکی از اضلاع چهارگانه اتاق را تشکیل می‌داد و از کف اتاق تا سقف ادامه پیدا می‌کرد. سطح پنجره‌های ارسی غالباً از شبکه‌های چوبی با نقش‌های هندسی بسیار ظریف و زیبا به صورت گره سازی یا قواره بندی و با استفاده از قطعه‌های شیشه رنگی یا ساده ساخته می‌شد.

 

 

مشخصات فایل:

فایل مدل سه بعدی ارسی قاجاری(پنجره سنتی )دارای یک طرح ارسی بسیار زیبا به فرمت اسکیچاپ با رنگ و سبک قاجاری(شیشه های رنگی ) و پاخور به طرح ام الگره (شمسه و پنج کند)میباشد.

 

هنگام وارد کردن آدرس ایمیل تان ،از صحت ایمیل وارد شده اطمینان حاصل فرمایید. لینک دانلود به ایمیل تان ارسال خواهد شد.

 

برای خرید بر روی آیکون زیر کلیک فرمایید:

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
در صورت هرگونه مشکل در لینک های سایت، از طریق آیکون روبه رو به ما اطلاع دهیدتماس ما
+