پاورپوینتمرمت بناهای تاریخی

خلاصه الواح گیلگمش

حماسه «گیلگمش»(Gilgamesh) یکی از قدیمی و نام‌دارترین آثار حماسی ادبیات تمدن باستان است که از سرزمین «بین النهرین» پا گرفته و یکی از قدیمی ترین متن‌هایی است که به زبان سومری نوشته شده است. قدیمی ترین نوشته‌های موجود در پیوند با این حماسه به اواسط هزاره سوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد که به زبان سومری است. از این حماسه نسخه‌هایی به زبان‌های آکدی، بابلی و آشوری برجای مانده است.

در سال ۱۸۴۹،آستن هری لایراد، در ساحل رو به روی موصل در کویونجیک بزرگ‌ترین قصر نینول مربوط به دورهٔ آشور بانیپال را یافت. لایارد در دو تالاری که کشف کرد، کتابخانهٔ  آشور بانیپال را دید که مشتمل بر ۲۸ هزار لوح گلی بود .در سوم دسامبر ۱۸۶۲، جورج اسمیت  در انجمن آثار تورات سخنرانی کرد و مدعی شد که در یکی از الواح کتابخانهٔ  آشور بانیپال داستان طوفانی را خوانده که شباهت بسیاری با داستان طوفان  نوح تورات دارد به دلیل ناقص بودن متن الواح، او خود به کویونجیک سفر کرد و به‌طور اتفاقی باقی الواح حماسه را کشف کرد.

در سال ۱۸۸۹ پژوهشگران دانشگاه پنیسلوانیا تپهٔ نیپور عراق را شناسایی و سی تا چهل هزار لوح کشف کردند که در بین آن‌ها کهن‌ترین متن گیلگمش موجود بود. این متن در سال ۱۹۳۰ به وسیلهٔ کمپل تامپسون  برگردان و حاشیه‌نویسی شد.کامل‌ترین متن آن که به دست ما رسیده، متنی را داراست که بر لوح‌هایی از خشت نگاشته و در کوره پخته‌ شده‌اند. این مجموعه دارای 12 لوح است و هر لوح شش ستون پله‌وار به گونه‌ی چکامه را داراست که در کاوش در بقایای کتابخانه‌ی «آشوربانی پال»، پادشاه آشور به‌دست آمده است. هریک از این دوازده لوح یا دوازده سروده دربردارنده‌ی شش ستون در 300 سطر است.

افراد موجود در حماسه گیلگمش

در حماسه گیلگمش،  افراد مختلفی نقش آفرینی می‌کنند. به عنوان نمونه، شخصیت‌هایی مانند گیلگمش، انکیدو، انو، گی‌دئو و خیلی دیگر در این حماسه داستانی حضور دارند. هر کدام از این شخصیت‌ها نقش مهمی در جریان داستان ایفا می‌کنند و ماجراهای مختلفی را تجربه می‌کنند.

ارتباط حماسه گیلگمش با طوفان نوح

حماسه گیلگمش و طوفان نوح دو داستان اسطوره‌ای معروف هستند که از دو منطقه جغرافیایی و ادیان مختلف متفاوت‌اند، اما به نظر می‌آید ارتباط‌هایی بین این دو داستان وجود دارد.

طوفان: یکی از ارتباطات مشترک بین دو داستان، وجود طوفان است. در حماسه گیلگمش، خدایان سومری با فرستادن طوفان به جهان به دنبال نابودی انسان‌ها هستند، اما گیلگمش توانسته با کمک خدای انکیدو، سفینه‌ای بسازد و از این طوفان نجات پیدا کند. به همین ترتیب، در داستان نوح از ادیان ابراهیمی، طوفان به عنوان عذاب الهی برای گناهان بشریت ارسال می‌شود و نوح با سفینه‌ای به نام “سفینه‌ی نوح” از این طوفان نجات پیدا می‌کند.

نجات از طوفان: در هر دو داستان، انسان‌ها با ساختن سفینه‌ها و وارد کردن حیوانات و نمونه‌های دیگر از طبیعت به سفینه، نجات پیدا می‌کنند.تراژدی نابودی و نجات: هر دو داستان تراژدی نابودی جهان و نجات یک نیکوکار را روایت می‌کنند که به دلیل فراوانی گناهان انسانی، طوفان بزرگی ارسال می‌شود تا جهان را پاک کند.

الهه ها و خدایان: در حماسه گیلگمش، خدایان سومری و در داستان نوح از ادیان ابراهیمی، خدای یهوه وجود دارند که نقش‌های مهمی در هر داستان ایفا می‌کنند.به طور خلاصه، هر دو حماسه گیلگمش و داستان نوح از طوفان و نجات انسان‌ها با ساختن سفینه حرف می‌زنند اما از منظر فرهنگ و ادیان مختلف به داستان‌های کاملاً مجزا تعلق دارند.

ارتباط نماد جاودانگی مار با حماسه گیلگمش

مارها نماد جاودانگی در بسیاری از فرهنگ‌ها هستند و به عنوان نمادهایی از تجدید حیات و ابداع شناخته می‌شوند. در افسانه‌های حماسه گیلگمش، ماران به عنوان نمادهایی از قدرت و تغییر طبیعت در داستان‌ها نقش دارند. به عنوان مثال، ماری که خود را پوست تازه کرده و از مار خشک شده خود بیرون آورد، تجسم تجدید حیات و پیرایش مجدد می‌باشد. از این رو، ارتباط مار با حماسه گیلگمش می‌تواند به نمادهایی از تغییر، ابداع و از نو آفریدن اشاره کند. جاودانگی مار یا همان “نازو” (Utnapishtim) از حماسه گیلگمش نشئت گرفته است. نازو، که همچنین با نام “نوح” شناخته می‌شود، یکی از شخصیت‌های مهم در حماسه گیلگمش است. او پادشاه سومری و نجات‌یافته‌ای است که با ساختن یک سفینه بزرگ به نام “سفینه کوچک” (Preserver of Life)، انسان‌ها، حیوانات و نمونه‌های دیگر از طبیعت را در زمانی که خداها طوفانی به جهان فرستاده بودند، نجات داد.نازو به دستور خدای آنو، خدای آسمانی سومری، از آتش‌های آسمانی در امان می‌گریزد و به همراه همسرش و گروهی از مردم، در سفینه‌ی خود بر روی آبهای طوفان جهانی قرار می‌گیرد. او بعد از مدتی به کوه “نیسیر” در میان رشته‌کوه‌های “کوه‌های قاف” رسید و سفینه‌اش را به زمین نشان داد. پس از آن، نازو و همسرش طولانی‌ترین عمر را به خوشی و جاودانگی سپری کردند و او بازگشته‌ی برخی داستان‌ها به عنوان سرزمین پاکیزه و جنتی گمشده شناخته می‌شود. بنابراین، جاودانگی مار (نازو) یکی از مفاهیم مهم در حماسه گیلگمش است.

عشق گیلگمش

در حماسه گیلگمش، عشق نیز یکی از موضوعات مهم و گسترده‌ای است که در داستان‌های این حماسه به تصویر کشیده می‌شود. عشق در این داستان‌ها به عنوان نیرویی بسیار قوی و پویا نمایان می‌شود که تمامی شخصیت‌ها را درگیر می‌کند و احساسات آنها را متحول می‌سازد.در حماسه گیلگمش، عشق می‌تواند به عنوان ارتباط عمیق و ویژه‌ای که بین دو شخص یا بین انسان و خدایان برقرار می‌شود، توصیف شود. این عشق می‌تواند منجر به تحمل مشقت‌ها و آزمایش‌های سختی شود و در نهایت به رشد و تحول شخصیت‌ها کمک کند.داستان‌های حماسه گیلگمش با شخصیت‌ها و اتفاقات پیچیده‌ای که در آنها رخ می‌دهد، عشق را به یکی از مؤلفه‌های زندگی و آفرینش تبدیل می‌کنند و نشان می‌دهند که این احساس می‌تواند به وقایع بزرگ و تعیین‌کننده‌ی سرنوشت افراد و جوامع ارتباط داشته باشد…

خلاصه ای از الواح گیلکمش توسط شهر دانلود تهیه گشته و در اختیارشماعزیزان قرار گرفته است.

برای دانلود روی لینک زیر کلیک فرمایید:

 لینک دانلود:پیکوفایل 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
در صورت هرگونه مشکل در لینک های سایت، از طریق آیکون روبه رو به ما اطلاع دهیدتماس ما
+