مرمت بناهای تاریخینقشه ها

دانلود فايل کامل اتوکدی خانه شربت اوغلو تبریز 

تاریخچه:
خانه شربت اوغلی از خانه‌ها ی قدیمی مشهور تبریز است که قدمت آن به دوران قاجار برمیگردد و در دوره پهلوی نیز قسمتهایی به آن اضافه شده است. این خانه که در خیابان ثقة الاسلام و محله‌ قدیمی سرخاب جای گرفته، روح معماری دوران قاجار در خشت خشت آن  دمیده شده که هنوز هم زنده است. .
این خانه (خانه فرهنگستان تبریز) در سه‌طبقه احداث‌شده که یکی از این طبقات به‌عنوان زیرزمین شناخته می‌شود. معماری این خانه به سبکی بوده که خانه در مرکز و حیاط‌ها در دو طرف ان باشد. به همین دلیل خانه دارای دو بخش شمالی و جنوبی است. حیاط شمالی نسبت به سطح کوچه پایین‌تر بوده و بخش ورودی این حیاط دارای یک سردر ورودی خاص به‌صورت هشتی است.
ورودی این خانه از سمت حیاط شمالی بسیار دیدنی و جذاب است. در ابتدای این ورودی و روی کاشی‌های قرارگرفته در سردر خانه، عبارت خانه ایران شناسی تبریز قرار دارد. درب ورودی از این بخش نیز چوبی و قدیمی است. قاب‌بندی‌های آجری این سر در هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.
حیاط جنوبی این خانه نیز با استفاده از یک دالان که دارای طاق آجری است به کوچه منتهی می‌شود. در داخل این دالان ورودی چند خانه قدیمی دیگر نیز وجود دارد. بخش ورودی این دالان به حیاط جنوبی نیز دارای یک سردر آجری به‌صورت هشتی است.
در طبقه همکف این خانه چندین اتاق به‌صورت تودرتو قرار دارد. مسیر دسترسی به زیرزمین نیز از طریق حیاط شمالی امکان‌پذیر است. در طبقه اول نیز یک تالار به‌عنوان تالار مرکزی قرار دارد. نمای بخش شمالی این خانه به‌صورت آجری بوده و نمای بخش جنوبی آن دارای 12 ستون چوبی است که دارای سرستون‌های گچی است.این  مکان در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۲۲۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

فايل کامل اتوکدی خانه شربت اوغلو تبریز شامل :پلان طبقه اول ،پلان همکف  ،پلان زیر زمین ،نما_برش a_a، نما جنوبی، اسکیس اتوکدی دانشجویان از بنا  میباشد .

برای خرید بر روی آیکون زیر کلیک کنید.

از صحت آدرس ایمیل خود اطمینان حاصل فرمایید .

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
در صورت هرگونه مشکل در لینک های سایت، از طریق آیکون روبه رو به ما اطلاع دهیدتماس ما
+