بلاگ شهرسازیشهرسازی

اثرات جزیره حرارتی شهری در جهان و راهکارهای مبارزه با آن

آموزش بهینه‌سازی شهرها برای مقابله با جزیره حرارتی شهری و تأثیرات آن

مبارزه با اثرات جزیره حرارتی شهری (UHI) در شهرها جهان

شهرها در سراسر جهان با اثرات مخرب جزیره حرارتی شهری (UHI) مبارزه می‌کنند. این اثرات به علت افزایش دمای جهانی ناشی از تغییرات آب و هوا به شدت تشدید شده‌اند.

 پیامدهای اقتصادی و سلامتی UHI در شهرها

پیامدهای اثرات UHI به دور از ناخوشایندی گسترده‌تر می‌شوند و تبعات عمیقی برای سلامتی و اقتصاد شهرها و ساکنان آن دارند.

چگونه جذب و انتشار گرما توسط شهرها را مدیریت کنیم؟

حدود 20٪ از کل مرگ‌های اضافی مرتبط با گرما در سراسر جهان بین سال‌های 2000 تا 2019 در شرق آسیا رخ داده و به بیش از 101,000 جان‌باخته منجر شده است. همچنین، اثر UHI منجر به کاهش بهره‌وری و افزایش هزینه‌های مرتبط با سرمایش ساختمان‌ها می‌شود که به افزایش انتشار کربن منجر می‌شود.

سنگاپور: یک نمونه برای شهرهای مقاوم به گرما

جهان در یک نقطه عطف آب و هوایی قرار دارد که نیازمند عمل جمعی و دخالت‌های محلی برای کاهش دما به دلیل تغییرات آب و هوایی است. اثرات UHI ناشی از جذب گرما توسط زیرساخت‌های شهری و تولید گرما توسط وسایل نقلیه و دستگاه‌ها با دخالت‌های محلی قابل کاهش است. در شهرها نیاز فوری به توسعه راهکارهای پایدار برای کاهش و سازگاری با اثرات UHI وجود دارد.

 برنامه‌ریزی برای شهرهای مقاوم به گرما

در برنامه‌ریزی برای شهرهای مقاوم به گرما، سنگاپور اقداماتی برای کاهش گرمای شهری انجام داده و از فناوری و نوآوری در سیاست و برنامه‌ریزی بهره‌برده است. دمای میانگین سالانه در شهر سنگاپور از سال 1948 تا 2016 با نرخ میانگینی حدود 0.25 درجه سانتی‌گراد در دهه افزایش یافت. دمای میانگین روزانه پیش‌بینی می‌شود که تا پایان قرن از 1.4 درجه سانتی‌گراد تا 4.6 درجه سانتی‌گراد افزایش یابد. در مقایسه با مناطق جنگلی، مناطق ساخته‌شده در سنگاپور در روز حدود 0-2 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر و در شب 2-4 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر هستند.

 راهکارهای سنگاپور در مقابل UHI

سنگاپور در پاسخ به این مسئله بر روی سه جبهه تمرکز دارد: ایجاد کردهای بادی و بهینه‌سازی سایه‌اندازی، کاهش جذب گرما، و کاهش انتشار گرما. رویکرد کلان این موضوع با اندازه‌گیری، مدل‌سازی و تحقیق در حوزه‌های مختلف از جمله فضای سبز شهری، مواد سرد، و سیستم‌های سرمایش محلی و غیره پشتیبانی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
در صورت هرگونه مشکل در لینک های سایت، از طریق آیکون روبه رو به ما اطلاع دهیدتماس ما
+